Faktem jest, że w naszym kraju z roku na roku zimy stają się łagodniejsze. Nie oznacza to jednak, że zima to łagodna pora roku dla motocyklisty. Bez względu na temperaturę na zewnątrz, okres zimowy funduje jednośladom wciąż te same warunki – szybko zapadający zmrok, śliską nawierzchnię, śnieg, błoto pośniegowe, a czasami nawet lód na jezdni. Nie każdy pasjonat dwóch kółek zdecyduje się na jazdę motocyklem w takich okolicznościach. Można się zatem spodziewać, że zdecydowana większość motocyklistów odstawi swój pojazd na czas trwania sezonu zimowego do garażu. Czy możemy tak po prostu zaparkować motor pod zadaszeniem i czekać spokojnie do wiosny? Oczywiście, że możemy, ale skutki takiego działania mogą być opłakane… Każdy zapalony właściciel jednośladu wie, że zima dla motocykla to bardzo szczególny okres. Mamy dwie opcje do wyboru: zimowanie motocykla przez specjalną firmę bądź też własnoręczne zabezpieczenie pojazdu na ten okres. O ile profesjonaliści wiedzą, jak się do tego zabrać, o tyle amatorom może być potrzebna niewielka pomoc w kwestii, jak przygotować motocykl do zimy.
JAK PRZYGOTOWAĆ MOTOCYKL DO ZIMY – MYCIE I KONSERWACJA
Pierwszą nieodzowną czynnością jest pozbycie się z motocykla wszelkich pozostałości po eksploatacji – błota, asfaltu, smaru czy pozostałości po owadach. Oczywiste jest, że do mycia należy zastosować specjalistyczne środki. Pozwolą nam nie tylko doczyścić wszystkie elementy, ale przy okazji pozostawią powłokę zabezpieczającą i uchronią nasz jednoślad przed korozją. Po dokładnym oczyszczeniu pojazdu kolejną czynnością jest smarowanie łańcucha, linek gazu, sprzęgła, dźwigni hamulca, dźwigni zmiany biegów, sprężyny nóżek, łożysk i wszystkich elementów, do których mamy dostęp z zewnątrz.
WYMIANA OLEJU
Dobrą praktyką jest wymiana oleju pod koniec sezonu motocyklowego. Dzięki temu jesteśmy w stanie usunąć pozostałości nagromadzone w silniku w trakcie eksploatacji.
AKUMULATOR
Kolejną czynnością na liście przygotowań motocykla na zimę jest oczywiście zadbanie o akumulator. Istotne jest, aby nie dopuścić do jego całkowitego rozładowania, co może doprowadzić do zasiarczenia akumulatora. Najlepiej, jeśli będziemy ładować akumulator raz na 3-4 tygodnie. W starszych motorach wypadałoby również przyjrzeć się złączkom i bezpiecznikom i zabezpieczyć je przed wilogcią.
OPONY
Długotrwały postój motocykla może przyczynić się do odkształcenia powierzchni opony, a co za tym idzie – spowodować jej nierówną pracę. Nasz jednoślad powinien stać na suchej i wyrównanej nawierzchni, aby nacisk na oponę był równomierny. Warto co jakiś czas zmienić ustawienie motocykla, aby opony dotykały podłoża w innym miejscu, niż poprzednio. Jeśli odstawimy motocykl do garażu, należy pamiętać, że okrywamy go materiałem oddychającym, co zapobiega rdzewieniu pojazdu. W przypadku, gdy musimy zimować jednoślad na dworze, naszym obowiązkiem jest ustawienie go na wodoodpornym materiale, a następnie okrycie wodoszczelnym pokrowcem.