Jak zsynchronizować gaźniki?

1 kwi 20221 kwi 2022

Silnik motocyklowy może być wyposażony w jeden lub kilka cylindrów. Jeśli w silniku znajduje się tylko jeden cylinder, zasilanie odbywa się na prostych zasadach – do kanału ssącego podłączony jest gaźnik lub przepustnica układu wtryskowego. Gdy w maszynie znajduje się kilka cylindrów, wówczas każdy z nich zasilany jest osobnym gaźnikiem lub wtryskiwaczem w osobnej przepustnicy.

Czym jest synchronizacja układu zasilania w motocyklu?

W kilkucylindrowych silnikach, jeśli poszczególne układy zasilające nie są ze sobą zsynchronizowane, to jeden z nich będzie napędzał silnik, a drugi nie będzie w stanie za nim nadążyć. Najprościej rzecz ujmując – jeden cylinder wykonuje swoją pracę, a drugi mu po prostu przeszkadza, a silnik nie pracuje z pełną mocą.

Czym skutkuje niewłaściwa synchronizacja motocykla?

Konsekwencje takiego stanu rzeczy mogą mieć dwojaki charakter. Dla użytkownika motocykla brak synchronizacji gaźników będzie odczuwalny w trakcie jazdy, kiedy usłyszy nierówną pracę silnika, jego gaśnięcie i trudności przy uruchomieniu jednośladu. Sam silnik również może odczuć skutki takiej sytuacji – w skrajnych przypadkach korbowód może ulec zniszczeniu, a w konsekwencji – cały silnik. Ponadto głowica silnika może być obciążona wysoką temperaturą, a to również skutkuje poważnymi usterkami.

Kiedy najlepiej wykonać synchronizację gaźników?

Synchronizacja gaźników powinna zostać wykonana przed zmierzeniem podciśnienia w układzie dolotowym silnika. Wynik tego pomiaru określa to, czy konieczna jest ponowna regulacja. Jeśli podciśnienie jest na tym samym poziomie we wszystkich układach dolotowych, komory spalania otrzymują mieszankę z taką samą prędkością. W różnych modelach motocykli przygotowanie oraz podłączenie mierników wygląda inaczej. W niektórych maszynach wystarczające jest wyłącznie zdjęcie zbiornika paliwa, a w innych przypadkach niezbędne jest rozebranie konstrukcji motocykla w celu uzyskania dostępu do interesujących miejsc.

Jak przebiega synchronizacja gaźników?

W trakcie swojej pracy silnik zasysa mieszankę paliwowo-powietrzną z gaźników. Przed synchronizacją należy sprawdzić stan technicznych elementów wchodzących w skład układu zasilania motocykla. Aby uzyskać dostęp do śrub regulacyjnych, niezbędny będzie długi wkrętak. Sama synchronizacja odbywa się poprzez regulację cięgieł lub linek w systemie sterowania układem zasilania. Przepustnice obrotowe należy ustawić w taki sposób, aby podciśnienie we wszystkich króćcach ssących było takie samo. Tylko wtedy każdy cylinder jest napełniany identycznie, a silnik pracuje płynnie.

Regulacja gaźników w serwisie Motorfun

Jeśli Twoja maszyna wymaga naprawy, wymiany części lub synchronizacji gaźników, zapraszamy do serwisu Motorfun. Nasza oferta serwisowa obejmuje szeroką gamę usług, w tym okresowe przeglądy motocykli i naprawy typowych usterek. Korzystamy z dobrych jakościowo części zamiennych, dostępnych w atrakcyjnych cenach. Jeśli nie chcesz przepłacać, a jednocześnie mieć gwarancję fachowego serwisu, skorzystaj z naszych usług.