Naprawa opon motocyklowych jest konieczna, szczególnie kiedy ulegną uszkodzeniu w trasie. Uszkodzone opony motocyklowe utrudniają, a w niektórych przypadkach wręcz uniemożliwia dalszą jazdę. Motocyklista nie ma możliwości zabrania ze sobą koła zapasowego, jednak może zaopatrzyć się w narzędzia, które pomogą mu w naprawie uszkodzonego ogumienia.
Naprawa opon motocyklowych – od czego najlepiej zacząć?
Kluczową kwestią przy uszkodzeniu opon jest lokalizacja usterki. Najlepszym rozwiązaniem jest postawienie motocykla na stójce i dokładne obejrzenie ogumienia. Uszkodzenia opon są najczęściej wynikiem najechania na szkło, gwóźdź lub ostry kamień. Jeśli nie uda nam się dostrzec miejsca uszkodzenia, przydać może się środek czyszczący. Wystarczy pokryć nim dokładnie oponę, a w miejscu powstałej nieszczelności zaczną wydobywać się bąbelki powietrza. Lokalizacja usterki pozwoli nam ocenić, czy jesteśmy w stanie samodzielnie przeprowadzić naprawę, czy też lepiej będzie oddać maszynę do serwisu. Taki sposób sprawdza się wyłącznie wtedy, kiedy motocykl posiada opony bezdętkowe. Opony z dętką wymagają w pierwszej kolejności jej usunięcia. Tutaj zamiast środka czyszczącego pomocne będzie zanurzenie dętki w wodzie. Po zlokalizowaniu uszkodzenia można zabrać się za łatanie dętki.
Zestaw naprawczy
Chociaż zestawy naprawcze do opon motocyklowych mogą wydawać się zbawieniem, gdy mamy do czynienia z ich uszkodzeniem, to nie jest to do końca prawdą. Zestaw naprawczy pozwala wyłącznie na doraźne naprawienie usterki. Warto mieć na uwadze fakt, że raz uszkodzonemu ogumieniu nie jesteśmy w stanie przywrócić jego pierwotnych właściwości.
Zestaw do kołkowania opon motocyklowych
Zestaw do kołkowania przeznaczony jest do opon bezdętkowych. Najczęściej w jego skład wchodzi kołek, szydło, klej, nóż oraz rozwiertak. Po lokalizacji usterki należy rozwiertakiem poszerzyć otwór w oponie. Następnie za pomocą szydła wprowadzamy do jej wnętrza sznur pokryty klejem. Końcowym etapem jest napompowanie opony.
Zestaw naprawczy do dętek motocyklowych
Zestaw naprawczy do dętek składa się z łatki oraz kleju. W tym przypadku niezbędne jest zdjęcie opony i dętki. Miejsce uszkodzenia należy przetrzeć papierem ściernym jeszcze przed założeniem łatki, dzięki czemu naklejony element lepiej zwiąże się z powierzchnią dętki.
Samouszczelniacze – do czego służą?
W kryzysowej sytuacji sprawdzają się również tzw. łaty w sprayu, czyli samouszczelniacze. Preparaty uszczelniające mogą być stosowane zarówno do opon dętkowych, jak i bezdętkowych. Samouszczelniacz to nic innego jak pianka lateksowa, którą wpuszcza się do wnętrza opony za pomocą specjalnej rurki umieszczonej w pojemniku. Łatki w spreju stosuje się do uszkodzeń, których wielkość nie przekracza 5 mm. Po użyciu samouszczelniacza motocykl nie powinien rozwijać dużych prędkości.
Opony motocyklowe – kiedy nie naprawiamy ich samodzielnie?
Samodzielne rozprawienie się z usterką w ogumieniu motocykla jest możliwe tylko wtedy, kiedy uszkodzenie nie jest duże i dotyczy tylnego koła. Uszkodzona przednia opona zawsze podlega natychmiastowej wymianie, ponieważ to ona odpowiedzialna jest za prowadzenie jednośladu i trakcję. Naprawa ogumienia nie jest możliwa w przypadku uszkodzenia ściany bocznej lub barku opony ze względu na zbyt duże naruszenie konstrukcji. Samodzielna naprawa nie może być podejmowana w sytuacji uszkodzenia wentylu opony. Warto podkreślić, że w niektórych krajach samodzielna naprawa ogumienia w motocyklu jest zakazana ze względu na duże ryzyko doprowadzenia do niebezpiecznych sytuacji drogowych.