Dobiegająca końca zima stanowi wspaniałą okazję, aby przesiąść się z samochodu na jednoślad. Dzięki zmianie przepisów z 2011 roku, kierowcy mogą poruszać się legalnie motocyklami lub skuterami o pojemności silnika do 125 ccm bez prawa jazdy kategorii A. Do tej pory osoby posiadające prawo jazdy kategorii B były uprawnione do prowadzenia pojazdów określonych dla prawa jazdy kategorii AM, czyli motoroweru i czterokołowca lekkiego. Taka sytuacja otwiera przed nimi nowe możliwości – 125-ki są niezawodne, tanie w eksploatacji i wystarczające, aby poruszać się nimi po mieście. Od 2018 roku osoby posiadające prawo jazdy kategorii B mogą również kierować motocyklami trójkołowymi, bez ograniczenia pojemności i mocy.
PRAWO JAZDY KATEGORII B – WARUNKI DO SPEŁNIENIA
Żeby nie było tak kolorowo, ustawodawca wyznaczył kilka kryteriów dla osób z kategorią B, które chcą kierować jednośladem:
- posiadanie prawa jazdy kategorii B od minimum 3 lat
- pojemność silnika motocykla lub skutera nie może być większa niż 125 ccm
- maksymalna moc nie może przewyższać 11 kW
- stosunek mocy do masy pojazdu musi być mniejszy lub równy 0,1kW/kg
Obecnie motocykle tej klasy spełniają wszystkie powyższe wymagania. Inaczej może być w przypadku starszych dwusuwowych jednośladów, które były uznawane za sportowe i miały zbyt dużą moc. Kierowcy, którzy spełniają wyżej wymienione warunki, mogą poruszać się również większymi skuterami. Jazda takim modelem jest niewątpliwie wygodniejsza i ułatwia przejazd przez zakorkowane miasto. Warto pamiętać, że jeśli kierujący z kategorią B wsiądzie na motocykl z większym silnikiem albo przerobi 125-kę na mocniejszą i spowoduje wypadek lub kolizję, odpowiada za jazdę bez uprawnień.
TRÓJKOŁOWCE
W kwestii trójkołowców sytuacja się trochę komplikuje. Oprócz faktu posiadania przez kierowcę prawa jazdy kategorii B, motocykl musi mieć homologację L5e (jednakową dla całej Unii Europejskiej). Musi być ona wpisana w dowód rejestracyjny. Jeżeli jednak tak nie jest, możemy sprawdzić, czy pojazd posiada homologację po numerze VIN. Rynek trójkołowców zdominowały głównie maxi-skutery, które są świetnym rozwiązaniem na poruszanie się po mieście i dalsze wycieczki. Wprowadzenie w życie nowych przepisów uprawniających do jazdy jednośladami spowodowało, że w Polsce pojawia się coraz więcej marek i modeli motocykli o klasie 125 i trójkołowców z homologacją. Istniały obawy, że nowe możliwości dla kierowców staną się przyczyną wzrostu liczby wypadków i ofiar. Jednak jak pokazują statystyki, 125-ki stanowią najbezpieczniejszą grupę wśród wszystkich jednośladów.