Remont silnika motocyklowego – kiedy się na niego zdecydować?

17 wrz 202117 wrz 2021

Silniki motocyklowe najczęściej zużywają się w sposób równomierny. Ich mechanizmy ulegają uszkodzeniu po przejechaniu określonej liczby kilometrów. Dla mniejszych jednostek przyjmuje się wartość 60-70 tysięcy km, a dla większych – dwukrotność tej liczby. Niestety w większości sytuacji remont silnika motocyklowego okazuje się być inwestycją nieopłacalną lub przedsięwzięciem niezwykle skomplikowanym.

Kiedy oddać silnik do remontu?

Najlepszym momentem do renowacji silnika motocyklowego jest okres jego bezczynności, czyli sezon zimowy. Te kilka miesięcy, kiedy maszyna nie jest eksploatowana, to doskonały czas, aby doprowadzić ją do idealnego stanu. Remont silnika można powierzyć doświadczonemu mechanikowi lub samemu spróbować sprostać temu zadaniu. Samodzielnym renowacjom najczęściej poddawane są silniki dwusuwowe. Jeśli zdecydujesz się na remont silnika w pojedynkę, musisz najpierw dokładnie umyć pojazd. Następnie niezwykle istotne jest to, aby każdą część silnika sfotografować, opisać i posegregować. To, jak skomplikowany będzie remont, zależy w głównej mierze od rodzaju silnika. Jego budowa wpływa na wykonywane czynności. Profesjonalna renowacja silnika obejmuje głowicę, tłoki pierścienie i tuleje. 

Renowacja silnika w starszych modelach motocykli

Chodzi tutaj o maszyny, które pojawiły się na rynku przed 2000 rokiem. Producenci przewidzieli dla nich możliwość naprawy, dlatego też w komorze silnika często możesz znaleźć dodatkowe podzespoły. W starszych maszynach najczęściej elementy silnika nie zużywają się równomiernie, dlatego też ich remont jest możliwy. Niestety w tego typu motocyklach przy renowacji silnika trzeba się liczyć ze sporymi kosztami, przede wszystkim ze względu na trudną dostępność części zamiennych na rynku.

Remont silnika motocykli produkowanych po 2000 roku

Tutaj sprawa jest bardziej skomplikowana przede wszystkim dlatego, że obecnie wszystkie maszyny produkowane są z własnym terminem ważności do pewnej wartości przebiegu.  Po tym czasie zazwyczaj motocykl nie będzie nadawał się do dalszej eksploatacji. W nowych maszynach elementy silnika projektuje się tak, aby zużywały się równomiernie. Jeśli zdecydujesz się na renowację silnika w takim motocyklu, może się okazać, że naprawić trzeba również inne jego elementy. W takiej sytuacji koszty remontu mogą oscylować wokół kilku lub kilkunastu tysięcy zł. Wtedy bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest po prostu zakup nowego jednośladu.