Rodzaje silników motocyklowych

30 mar 202530 mar 2025

Jednostka napędowa to serce każdej maszyny. Od jej właściwości uzależniona jest praca całego motocykla. Z biegiem lat konstruktorzy motocykli starali się doskonalić silniki, stosując różne patenty. Jakie rodzaje silników motocyklowych wyróżniamy?

Silniki motocyklowe — podstawowy podział

Jeśli chodzi o klasyfikację silników motocyklowych, to dzielimy je przede wszystkim na jednostki dwu- i czterosuwowe. Silniki dwusuwowe, nazywane często dwutaktami, najczęściej montowane są w starszych modelach motocykli oraz skuterach. Ich działanie opiera się na czterech fazach — ssanie, sprężanie, praca oraz wydech, które odbywają się w ciągu dwóch suwów tłoka. Jednostki dwusuwowe posiadają prostą konstrukcję. Do ich największych wad należy zaliczyć wysokie zużycie paliwa, głośną pracę oraz wysoką emisję spalin. Jeśli chodzi o silniki czterosuwowe, to tutaj mamy do czynienia z czterema ruchami posuwisto-zwrotnymi zachodzącymi w jednym cyklu roboczym. Obecnie w produkcji dominują czterosuwy, które różnią się między sobą przede wszystkim układem cylindrów.

Silniki motocyklowe pod względem ułożenia cylindrów

Jednostki napędowe motocykli kategoryzuje się również ze względu na znajdujące się w nich cylindry.

Silniki jednocylindrowe

To niewielkie i lekkie jednostki, których prosta konstrukcja przekłada się na dosyć łatwy serwis. Charakteryzują się dużymi drganiami. Generowana przez nie moc maksymalna uzyskiwana jest za pośrednictwem niewielkiej liczby obrotów. Silniki dwusuwowe jednocylindrowe wyróżniają się krótką żywotnością. Single znajdziemy głównie w motocyklach off-roadowych (cross lub enduro), ponieważ w takich maszynach stawia się głównie na lekkość. Silniki jednocylindrowe montowane są także w jednośladach typu sportowego.

Silniki rzędowe

O jednostkach rzędowych mówimy wtedy, kiedy cylindry znajdują się obok siebie. Są to najpopularniejsze silniki, jeśli chodzi o pojazdy motocyklowe. W ścigaczach montuje się silniki czterocylindrowe, które generują dużą moc i wysokie obroty. Cechuje je zwarta konstrukcja, raczej przeciętna trwałość oraz dowolność montowania. Wśród silników rzędowych znajdziemy także jednostki dwucylindrowe (twiny) oraz jednostki napędowe składające się z trzech lub sześciu cylindrów.

Silniki widlaste

Jednostki napędowe typu V wyróżniają się minimalnymi drganiami. Osiągają dosyć wysoki moment obrotowy przy niewielkiej liczbie obrotów. Cylindry, które ułożone są pod kątem, generują charakterystyczny odgłos. Silniki V posiadają wąską konstrukcję, ale cechują się wysoką wydajnością. Najczęściej spotyka się je w motocyklach typu cruiser.

Silniki typu boxer

Jednostki napędowe boxer to silniki o przeciwległych cylindrach. Posiadają nietypową konstrukcję, w której cylindry znajdują się naprzeciwko siebie, w linii prostej. Tego typu jednostki napędowe są dosyć szerokie, a ich środek ciężkości jest położony nisko. Taki układ silnika jest gwarancją niższego spadku mocy, dużej trwałości oraz mniejszego poziomu hałasu. Typowy silnik typu boxer wydaje charakterystyczny basowy dźwięk.