Silnik AM6 od Minarelli

4 kwi 20254 kwi 2025

Silnik AM6 to znana i ceniona wśród użytkowników skuterów, motorowerów crossowych, enduro i superbike jednostka napędowa. Uchodzi za wydajną oraz wyjątkowo stabilną w działaniu. Z tego powodu wykorzystują ją najważniejsi producenci motocykli. Od wielu lat silnik ten montowany jest w jednośladach Hondy, Yamahy czy Sherco, ale napędza również motorowery włoskich i hiszpańskich producentów. Zaliczany jest do najpopularniejszych jednostek napędowych o pojemności skokowej 50 ccm w historii motoryzacji.

Silnik AM6 – najważniejsze informacje

Producentem silnika AM6 jest włoska marka Minarelli — firma o wieloletniej tradycji na rynku motoryzacyjnym. Początkowo Minarelli zajmowało się produkcją motocykli, aby następnie skoncentrować się wyłącznie na wytwarzaniu silników dwusuwowych. Silnik AM6 jest kontynuacją wcześniejszych jednostek napędowych tej matki. Liczba dodana do symbolu AM odnosi się do liczby przełożeń danej jednostki napędowej.

Dane techniczne silnika AM6 od Minarelli

Silnik AM6 to jednocylindrowa, dwusuwowa jednostka napędowa. Chłodzona jest cieczą. Pojemność skokowa silnika to dokładnie 46,7 cm3. Stopień sprężania wynosi 12:1 lub wyżej, w zależności od tego, w jakim pojeździe wykorzystuje się silnik. Jednostkę napędową wyposażono również w układ rozruchowy, w którego skład wchodzi rozrusznik nożny lub elektryczny.

Konstrukcja silnika AM6

Jednostkę napędową włoskiej marki wyposażono w system smarowania z mieszadłem automatycznym lub ręcznym oraz układ rozrządu z zaworem kontraktowym znajdującym się w skrzyni korbowej. W silniku AM6 od Minarelli zastosowano gaźniki Dellorto PHBN 16, jednak można go bez problemu wymienić na gaźnik innej marki w zależności od modelu pojazdu. Silnik AM6 posiada również żeliwny zespół grzewczy z pięciobiegowym tłokiem, sześciostopniową skrzynię mechaniczną oraz sterowane sprzęgło wielotarczowe w kąpieli olejowej.

W jaki jednośladach występuje silnik AM6 od Minarelli?

Jednostkę napędową włoskiego producenta można wykorzystać zarówno w nowych, jak i w starszych modelach motocykli. Mnogość odmian dostępnych na rynku daje tutaj szerokie możliwości zastosowania. Na zamontowanie tego silnika w swoich maszynach zdecydowali się konstruktorzy motocykli Aprilia i Yamaha. Silnik Minarelli znajdziemy przykładowo w Aprilii RS 50, której produkcja odbywała się w latach 1991-2005. W motocyklu jednostką napędową był jednocylindrowy, dwusuwowy silnik AM6 z blokiem cylindrów. Do jego wykonania zastosowania aluminium. Silnik Aprilii RS 50 chłodzono cieczą, a jego pojemność wynosiła 49,9 cm3. Motocykl osiągał maksymalną prędkość 50 km/h, a wersji nieograniczonej – 105 km/h. Silnik AM6 wykorzystano również w motocyklu Yamaha TZR 50 WX. To maszyna o sportowej i wyjątkowo dynamicznej sylwetce. Produkowano ją w latach 2003-2013. Pojemność skokowa silnika Yamahy TZR 50 WX wynosiła 49,7 ccm. Motocykl generował moc 1,8 KM przy 6500 obr./min. Maksymalna osiągana przez pojazd prędkość wynosiła 45 km/h i 80 km/h po odblokowaniu.