Kierowcy i motocykliści muszą mieć się na baczności i przygotować się na zmiany w przepisach ruchu drogowego. Już od 1 lipca 2020 roku w życie wchodzą nowe przepisy drogowe. Ich celem jest poprawa bezpieczeństwa, zarówno wśród kierujących, jak i pieszych oraz walka z piratami drogowymi. Nowe zasady zakładają większe kary za łamanie prawa drogowego. Na pierwszy rzut oka zmiany są niewielkie, jednak po głębszej analizie dosyć istotne. Prognozy rządowe przewidują, że w wyniku wprowadzenia nowych przepisów prawo jazdy może stracić nawet 20 tysięcy osób do końca 2020 roku, a w kolejnym roku – 40 tysięcy. Co nowego czeka kierowców?
ZMIANY W PRZEPISACH RUCHU DROGOWEGO – ŁATWIEJ STRACIĆ PRAWO JAZDY
Wprowadzone przepisy zakładają ujednolicenie prędkości maksymalnej w obszarze zabudowanym. Bez względu na porę dnia, dopuszczalna prędkość na tym terenie będzie wynosić 50 km/h. Do tej pory obowiązywały dwie wartości graniczne – 50 km/h pomiędzy 5:00 a 23:00 oraz 60 km/h między 23:00 a 5:00. Jeśli prędkość w terenie zabudowanym zostanie przekroczona o 50 km/h, policjant kontrolujący ruch drogowy, zatrzymuje kierowcy prawo jazdy. Przed nowelizacją zasad ruchu drogowego istniała możliwość utraty prawa jazdy po przekroczeniu prędkości jedynie w terenie zabudowanym. Ponadto, nowością jest również bardziej restrykcyjny stosunek do przekraczania prędkości poza terenem zabudowanym. Prawo jazdy można stracić, jeśli przekroczy się prędkość 140 km/h na drodze krajowej, 170 km/h na drodze ekspresowej oraz 190 km/h na autostradzie.
UPRZYWILEJOWANIE PIESZYCH
Najwięcej wątpliwości i kontrowersji budzi ostatnia zasada, która wchodzi w życie 1 lipca 2020 roku. Wprowadzone przepisy nakładają nowe obowiązki na pieszego. Będzie on zobligowany do zachowania szczególnej ostrożności i obserwowania drogi w okolicy przejścia dla pieszych. Z kolei obowiązek nałożony na kierowcę samochodu lub motocykla jest taki, że od 1 lipca jest on zmuszony do zmniejszenia prędkości przed przejściem dla pieszych i do obserwacji jego okolicy. Poza tym, kierujący ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pieszemu, który ma zamiar przejść przez pasy, co czyni go uprzywilejowanym na drodze.
Zmiany w przepisach mają przede wszystkim przyczynić się do wzrostu bezpieczeństwa pieszych na drodze. Rozszerzenie przez Ministerstwo Infrastruktury katalogu wykroczeń niesie ze sobą także inne konsekwencje. Kierowcy najbardziej obawiają się utraty prawa za przekroczenie prędkości. Jednak z przeprowadzonych badań wynika, że wiadomość o nowych przepisach dotarła jedynie do 30% z nich.