Zadbaj o napęd swojego motocykla

16 cze 202016 cze 2020

Gwarancją udanej podróży jest zadbany, wyczyszczony i dobrze nasmarowany łańcuch. Prawidłowo eksploatowany mechanizm wykazuje się mniejszą awaryjnością oraz długoletnią wytrzymałością. Sytuacja z pękniętym lub nadmiernie rozciągniętym łańcuchem do przyjemnych nie należy. Warto więc zaoszczędzić sobie problemów i zmarnowanego czasu, odpowiednio dbając o napęd motocykla.

Jak czyścić łańcuch motocyklowy?

W sprzedaży obecnie dostępne są głównie łańcuchy z uszczelniaczami. W zależności od kształtu zastosowanego uszczelniacza wyróżnia się łańcuchy – O-ring, Z-ring i X-ring. Każde ogniwo łańcucha jest zabezpieczone przed kurzem, brudem lub wodą. Utrudnioną drogę do ogniw ma również smar, dlatego też do smarowania łańcuchów warto używać preparatów, które bez problemów przedostają się przez uszczelki. Wiele z nich zawiera w sobie również teflon, który zabezpiecza łańcuch przed wilgocią. Istnieją dwie szkoły stosowania smaru. Pierwsza nakazuje przed każdym smarowaniem wyczyścić łańcuch z brudu i poprzedniej warstwy smaru. Zgodnie z drugą, nie ma potrzeby czyszczenia i dozwolone jest nałożenie jednej warstwy smaru na drugą. Warto jednak oczyścić łańcuch z brudu, ponieważ działa on jak warstwa ścierna i szybciej niszczy zębatki oraz ogniwa łańcucha.

Działanie smaru

Smar ma za zadanie natłuszczać łańcuch i zębatki, a dzięki temu daje możliwość lepszego ślizgu elementów przeniesienia napędu. Stosowanie smaru pozwala zachować łańcuch i zębatki w idealnym stanie, a także wydłuża ich żywotność, nawet w przypadku jazdy w trudnych warunkach atmosferycznych. Smar jest istotny dla łańcucha tak samo, jak olej silnikowy dla silnika. Gwarantuje ochronę przed rdzą, co możliwe jest poprzez tworzenie niewidocznej warstwy hydrofobowej. Smarowanie i czyszczenie łańcucha powinno być połączone z kontrolą jego naciągu. Brak odpowiedniej troski o napęd motocykla może wiązać się z wysokimi kosztami naprawy, przewyższającymi nawet 500 zł.

Rodzaje smarów do łańcuchów motocyklowych

Najczęściej stosowany podział to smary suche i mokre. Smary suche wykorzystuje się przede wszystkim do motocykli offroadowych i turystycznych z uwagi na fakt, że przyciągają kurz, błoto i brud w niewielkich ilościach. Są przezroczyste, mniej lepkie i stosunkowo dobrze trzymają się łańcucha. Smar mokry ma zazwyczaj barwę białą i dzięki temu jest widoczny podczas nanoszenia. Może być stosowany do wszystkich rodzajów motocykli. Preparatów do smarowania i czyszczenia łańcuchów motocyklowych jest bardzo wiele na rynku. Różnią się między sobą marką, ceną, ale również przeznaczeniem. Który zatem ułatwi łańcuchowi życie? Dokonując wyboru odpowiedniego smaru należy pamiętać, że nawet najprostszy i najtańszy preparat spełni swoje zadanie, ale szczególnie polecamy smary marki Bel Ray. Szeroka gama produktów, które pomogą zadbać o łańcuch motocyklowy, dostępna jest w naszym sklepie. Zapraszamy do zakupów!